Podczas niedawnych konsultacji w Ministerstwie Cyfryzacji, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Marcin Barankiewicz, przedstawił pięć ważnych postulatów mających na celu modernizację i usprawnienie systemu badań technicznych pojazdów w Polsce.
Propozycje te pojawiają się w odpowiedzi na rosnące potrzeby cyfryzacji i efektywności w sektorze motoryzacyjnym.
Pięć Kluczowych Postulatów PISKP
- Cyfrowe Zaświadczenia o Badaniu Technicznym: Pierwszym z postulatów jest wprowadzenie zaświadczeń o badaniu technicznym w formie cyfrowej. Obecnie drukuje się rocznie około 20,5 miliona papierowych zaświadczeń, więc zmiana ta ma potencjał redukcji biurokracji i wpływu na środowisko.
- Identyfikacja Pojazdów na Podstawie Danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów: Ten postulat zakłada ułatwienie identyfikacji pojazdu przed badaniem, eliminując potrzebę posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego.
- Wykonanie Zdjęć Podczas Badania Technicznego: Proponuje się, aby podczas badania technicznego wykonywane były zdjęcia pojazdów. To ma na celu poprawę jakości ewidencjonowania badań i zapobieganie sytuacjom, gdy pojazd nie był obecny fizycznie w stacji kontroli.
- Uproszczenie Procedur dla Stacji Kontroli Pojazdów: Wśród postulatów jest również kwestia uproszczenia wydawania certyfikatów SSL i VPN dla stacji kontroli, co ma na celu ułatwienie korzystania z nowoczesnych technologii.
- Wprowadzenie Elektronicznych Dowodów Rejestracyjnych: Ostatni z postulatów dotyczy wprowadzenia elektronicznych wersji dowodów rejestracyjnych, co ma zwiększyć wygodę użytkowników i efektywność systemu.
Znaczenie i Potencjalne Korzyści
Te progresywne propozycje mają na celu nie tylko zwiększenie efektywności i redukcję biurokracji, ale także podniesienie standardów bezpieczeństwa i wiarygodności w procesie badań technicznych pojazdów. Cyfryzacja procesów i dokumentacji może również przyczynić się do lepszego zarządzania danymi i zwiększenia przejrzystości.
Reakcje i Dalej Postępowanie
Choć te propozycje zostały dobrze przyjęte w niektórych kręgach, ich implementacja i potencjalny wpływ na rynek motoryzacyjny i kierowców w Polsce nadal wymagają dalszych konsultacji i analiz. Ministerstwo Cyfryzacji oraz inne zainteresowane strony będą kontynuować dyskusje na temat tych zmian.
